Siden 1879 har jernbanen mellem Vemb og Thyborøn løbet som en livsnerve gennem landskabet med de små byer, og selskabet med de karakteristiske røde og orange tog er nærmest en institution i området. Nu står jernbanen over for sin første store driftsudvidelse i nyere tid.
Står man en dag og skal ’ta' fra Vemb fra morgenen af’ med toget, skal man håbe på godt vejr, for turen med Midtjyske Jernbaner, der i folkemunde kaldes VLTJ, har ry for at være ualmindeligt smuk.
En indfødt vestjyde, der læser dette, sidder måske nu og tager sig i at nynne lidt. For ja, der er ingen vej udenom: allerede første linje indledes med et Tørfisk-citat. Man kan ligeså godt få det overstået. Den kendte sang fra Thyborøn-bandet om at tage ’fra Vemb fra morgenen af’ og køre over Lemvig til Thyborøn, der ofte spilles i festligt lag, klæber til banen som glasur på en fastelavnsbolle.
Og det er vel egentligt meget sigende. Banen betyder noget, og den har på en eller anden måde formået at blive folkelig som en del af det vestjyske DNA. Måske et privilegium, hvis man formår at finde sin plads som lille, lokal bane i en lille, lokal del af Danmark. Har man måske hørt om DSB-sangen eller hymnen til Arriva? Nej, vel…
Banen har endda sikret sig forevigelse i et af de mest folkekære indslag i den danske filmskat: Olsen-Banden. I ’Olsen-Banden i Jylland’ fra 1971 mislykkedes ’det store kup’, og Egon fragtes hjem med politibil. Bilen passerer toget, hvorfra Kjeld, Benny, Yvonne og Børge blot kan vinke til det tilfangetagne forbrydergeni fra togets vinduer. Men kan man leve af folkelighed og 70'er-romantik? Eller er tiden ved at være kørt fra den lille, lokale bane?
Ingen mos på skinnerne
I dag er det faktisk godt vejr, da toget forlader Vemb Station en morgen i en ferieuge, og den ventede smukke udsigt begynder allerede kort efter start med en stor flok dådyr; et syn der nok ikke kan loves alle passagerer. Trinbræt efter trinbræt passerer. På Fåre Station viser et gammelt skilt, at man nu er præcist 14,0 kilometer fra Vemb og har 14,9 kilometer til Lemvig.
Lemvig Station kan prale af nok at være en af de eneste i Danmark, der har et offentligt toilet, der rent faktisk er rent og trygt at komme på. Og ovenpå stationen sker der noget endnu vigtigere. Her har banen sit hovedsæde, og i disse dage træffes store beslutninger.
Jernbanen står nemlig over for noget af en omvæltning. Fra december 2020 skal Midtjyske Jernbaner overtage togdriften på strækningen Holstebro-Skjern, og ikke nok med det: Der skal også nye tog til. Opgaven er netop nu i udbud, og inden længe ved man mere om det nye materiel.
"Der sker rigtig meget nyt. Så bare fordi vi er en gammel bane, betyder det ikke, der gror mos på skinnerne", som fuldmægtig ved Midtjyske Jernbaner Connie K. Thomsen udtrykker det, som endegyldigt svar på spørgsmålet, om banens storhedstid er ved at være udspillet. Tværtimod.
Udvidelse giver arbejdspladser
Banen har dog været glade for de gamle tog, der er en afprøvet type, som har givet rigtig god driftssikkerhed gennem årene. Togene fremkalder en vis nostalgi hos mange passagerer, forklarer direktør for Midtjyske Jernbaner, Martha Vrist.
Men når det er sagt, skal der under alle omstændigheder flere tog til den udvidede drift, og de nye tog ventes med spænding.
"Vi lægger vægt på, at de nye tog skal være meget brugervenlige. Der skal være niveaufri adgang, så kørestole, gangbesværede, barnevogne og cykler kan komme om bord uden hjælp. Derudover ser vi frem til bedre forhold for både passagerer og personalet”, fortæller Connie K. Thomsen.
Det er dog ikke kun de gamle tog, der er vellidte. I år har firmaet to 40 års jubilæer, næste år venter to mere og et 25 års.
"Firmaet er heldige at have trofaste, erfarne medarbejdere, hvilket er en stor fordel i den proces, vi står i nu", siger Connie K. Thomsen.
Den nye udvidelse vil skabe behov for 13 nye lokoførere, fire-fem mand på værkstedet samt 1-2 på drifts- og administrationskontoret.
Studerende, turister og børnefamilier
Midtjyske Jernbaner har hvert år godt 200.000 passagerer, hvilket er mange i et tyndtbefolket område. Lemvig er trækplaster for en stor del af de årlige brugere; der er nemlig mange unge, der tager toget til skole og ungdomsuddannelser.
En anden stor del udgøres af turister, der benytter sig af en tur gennem landskabet og muligheden for at stå af og handle i Lemvig, gå på museum eller eksempelvis tage til JyllandsAkvariet eller det nye Sea War Museum i Thyborøn. Men denne feriedag er det en helt tredje af togbanens målgruppe, der fylder; børnefamilierne, og i Lemvig fyldes toget af bedsteforældre med glade feriebørn.
Her stiger Anny Brun og hendes barnebarn Mathias på syv år på. De skal til Hoppeland i Harboøre, fortæller Mathias, der glæder sig til arrangementet med hoppeborge i lange baner.
"Vi tager gerne toget med børnebørnene, når vi kan", fortæller Anny Brun.
"Nu hvor Mathias går i 0. klasse, passer tiderne ikke så godt, ellers kørte vi gerne mere, for det er så hyggeligt. Man kan bedre snakke sammen, og ofte har vi mad med. I dag var det også praktisk, min mand havde bilen, og så skal jeg ikke bruge tid på at finde p-plads".
Lille station med et stort navn
Uden for Lemvig bliver landskabet bakket, indtil det til sidst flader ud igen, og man kører ud gennem sommerhusområderne. Her ligger en af banens nok mest ikoniske stop: Det lille trinbræt midt i ingenting, der bærer det store navn Victoria Street Station. Endnu engang har folkeviddet slået til og gjort banen til sin egen.
"Egentlig hed stationen Vejlby. Men beboerne syntes, at nu når stationen ligger ved Viktoriavej, så var det mere passende med Victoria Street Station", forklarer direktør Martha Vrist.
Derfor satte beboerne selv et stort skilt op med det nye navn. Banen pillede det ned, men det skete et par gange, at der kom et nyt, hjemmelavet Victoria Street Station-skilt op. Til sidst fik det lov at blive hængende, og i starten af 1990'erne fik stationen officielt et navneskift og kom endelig til at stå i køreplanen som Victoria Street Station.
Herefter kører toget midt mellem klitterne, en ny, smuk udsigt breder sig foran vinduerne, og kupeens alleryngste passagerer; en dreng og en pige på omkring de to et halvt år jubler om muligt endnu mere end før. Det er vist en af deres første togture, og bedstemor holdes i ilden:
"Hvad er det? Hvad er det?”, lyder det igen og igen.
"Det er klitter, og det er sand, og derude er det havet". Bedstemor har svar på rede hånd.
Med faste intervaller annonceres næste stop på turen tydelig af speakeren i højtaleren. Det bliver Harboøre næste gang, og hoppefolkene skal af. Der er en del.
Efter Harboøre kommer dæmningen, og man kører med vand på begge sider, midt mellem hav og fjord. En meget særlig oplevelse.
"Næste station: Rønland", lyder det i højtaleren.
"GRØNLAND?!”, lyder det højt i kor med lige dele begejstring og vantro fra vognens to yngste.
Misforståelsen rettes dog hurtigt. Rønland blev der sagt. Men det dæmper ikke begejstringen hos de to tognovicer.
Med udsigt til udviklingen
En god times tid tager hele turen fra Vemb til Thyborøn i alt, og der er cirka samme tidsinterval mellem hver afgang. Togene har kørt stødt gennem landskabet i over hundrede år, og det er derved ikke en uerfaren spiller, der melder sig på banen, når den udvidede drift træder i kraft.
Midtjyske Jernbaner fortæller, at planen er at lægge sig tæt op af den nuværende køreplan fra Arriva, så passagerer i princippet ikke skulle mærke stor forskel.
Togturen denne feriedag nærmer sig endestationen, og Thyborøn træder frem i horisonten med skorstene, shipyard og store vindmøller. Her er fuld aktivitet, og industrien ikke bare blomstrer men skyder knop. Da banen blev etableret i 1800-tallet, spillede den en stor rolle i byggeriet af Thyborøn Havn og bidrog, som det ofte har været jernbanens rolle, i stor grad til udviklingen af området.
Nu står banen selv for en udvidelse og går spændende tider i møde.
Artiklen er produceret i samarbejde med Midtjyske Jernbaner og Magasinet VESTKYSTEN.
VLTJ
Lemvigbanen fra Vemb til Lemvig blev grundlagt i 1879 og udvidet med stykket fra Lemvig til Thyborøn i 1899.
I folkemunde kaldes banen ved sit oprindelige navn: VLTJ, som står for Vemb-Lemvig-Thyborøn-Jernbane, som er den rute togene kører cirka en gang i timen.
2008 blev VLTJ slået sammen med Odderbanen under navnet Midtjyske Jernbaner, men i 2016 overgik Odderbanen til Århus Letbane.
I 2018 blev det besluttet, at Region Midtjylland skulle overtage trafikkøber-ansvaret for strækningen Holstebro–Skjern fra december 2020. Denne opgave er nu tildelt Midtjyske Jernbaner.
Netop nu arbejder man på at indkøbe nye tog både til den gamle og den nye strækning.