Oplevelser med toget

Tekst: Erik Poulsen, Foto: Henrik Vinther Krogh, Steffen Lund m.fl.

Midtjyske Jernbaner tilbyder andet end togtransport fra A til B. Året igennem bruges de karakteristiske togvogne til events, selskaber og andre oplevelser.

Et tog er mere end en siddeplads på skinner, mens man lader sig flytte fra et sted til et andet. Det er også en oplevelse i sig selv. Det er i hvert fald indstillingen hos Midtjyske Jernbaner i Lemvig, som driver den ikoniske jernbanestrækning mellem Vemb og Thyborøn, der i folkemunde er kendt som VLTJ.

”Mange af vores rejsende er pendlere og unge på vej til job og ungdomsuddannelser. Men der er også turister i togene, som gør, at vi stort set har lige mange passagerer med året rundt. Det er en speciel togtur, og vores tog er designmæssigt nogle flotte tog, så vi tilbyder også en oplevelse”, siger Connie K. Thomsen, fuldmægtig ved Midtjyske Jernbaner.

Selskabets togvogne er blandt andet derfor i den kommende tid udsmykket med billeder af halloween-græskar i vinduerne. Formålet er at reklamere for den kommende efterårsferies børneaktivitet.

”Vi har en kreativ direktør, der gerne vil gøre opmærksom på vores tog som ramme for en familiebegivenhed i efterårsferien. Vi har derfor i de seneste par år opfordret børn til at udstille deres græskarhoveder i ventesalen på stationen i Lemvig. I år er det den 15. oktober, så der er tid til at lave et græskar i begyndelsen af efterårsferien. Så sætter vi et nummer på og slår billeder op på vores facebookside, så der kan stemmes om det flotteste græskarhoved”, siger Connie K. Thomsen.

I det hele taget forsøger Midtjyske Jernbaner at gøre det let for en familie – uanset om det er fastboende eller turister – at lave en familieudflugt med toget: ”Vi har en særlig familiebillet, der kan købes via Midttrafiks app eller som print-selv-billet fra Midttrafiks hjemmeside. Den koster kun 100 kr., og så kan to voksne og op til fire børn under 16 år køre med Lemvigbanen hele dagen. Køber man billetter i togets automat til to gange fem zoner, svarer det til en familiebillet”.

Turister med tog-interesse

Midtjyske Jernbaner har siden december 2012 været den eneste privatbane, der benytter togtypen Y-tog, som ellers i et par generationer har været en populær afløser for skinnebusser over hele landet. Det afspejler sig i den særlige tog-turisme, hvor togene i sig selv er en attraktion for gæster fra både ind- og udland.

”Vi har i år haft styrtende mange tog-entusiaster. Det har vi altid, fordi vi i dag er de eneste i Danmark, der fortsat kører med Y-tog, men der har været ekstra mange, efter at den tyske tv-station SWR sidste år i august lavede et program om Lemvigegnen i programserien ’Eisenbahn Romantik’. Det har været ubetalelig reklame. Udsendelsen viste togturen i perfekt vejr, besøgte værkstedet, og fortalte hvad man kunne opleve på egnen. Samtidigt havde de en cykel-entusiast med, der havde cyklen med i toget og kørte ud i området. Blandt andet besøgte man Fiskedagen i Thyborøn”, fortæller Connie K. Thomsen.

Nattog og naturtur

Fiskedagen, som hvert år i august trækker tusindvis af besøgende til Thyborøn, har i øvrigt i flere år været anledning til, at der den lørdag køres nattog mellem Thyborøn og Lemvig. Det sker for at servicere de efterhånden mange gæster ved Fiskedagens efterfest på havnen i Thyborøn. Musikfestivalen Haze ved Harboøre er det til gengæld mange år siden, at der er sat nattog ind til. Der er simpelthen for langt fra festivalpladsen til stationen i Harboøre by.

Toget bruges også én gang årligt som udflugtskøretøj, når man i samarbejde med den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening arrangerer den traditionsrige ’Ud på tur’. Det sker en af de sommerdage, hvor der er ferielukket på Cheminova, så en af lokoførerne fra godstogene har tid til at køre en tur, hvor der sættes fokus på naturen langs Lemvigbanen.

”Det er noget, som folk står i kø for at købe billet til. Der fortælles i toget undervejs, og man stopper i både Harboøre og Thyborøn, hvor der er en halv times ophold på havnen”, siger Connie K. Thomsen.

I ferietiden har Midtjyske Jernbaner også et særligt tilbud til de togrejsende på nogle af de tidligste afgange søndag og mandag. Det er de dage, hvor der er henholdsvis søndagsåbent i Thyborøns butikker og bagagerumsmarked i Lemvig. Her serverer togets personale gratis kaffe, juice og frugt til passagerne; sponseret af Min Købmand på Industrivej i Lemvig.

Særtog med selskaber

Der kan dog også serveres champagne og kage samt spilles musik i vognene. Det sker cirka 15 gange årlige, når togsættene udlejes til private selskaber som særtog uden for den almindelige køreplan.

”Hvis man er i god tid, og der er plads og materiel til rådighed, så sætter vi gerne et særtog ind. Man bestemmer selv, om turen begynder i Vemb, Lemvig, Thyborøn eller et helt fjerde sted. Man får et togsæt og en glad lokomotivfører i op til seks timer. Og hvis man vil holde stille et bestemt sted, hvor der er et sidespor, så gør man det. Typisk kører de fleste til Thyborøn og holder på den gamle station, hvor man ikke er i vejen for den daglige drift”, forklarer Connie K. Thomsen.

Hun bor privat i Thyborøn og har selv lejet et særtog til en kombineret 60 års-fødselsdag og sølvbryllup.

”Vi inviterede vores gæster til Havneknejpen i Thyborøn om eftermiddagen og tog dem med op til stationen, da alle var samlet. Så kørte vi til Bækmarksbro og serverede kaffe og lagkage samt øl og sodavand undervejs. Det er en tur, som folk stadigt taler om. Det giver noget andet at være sammen om”, fortæller Connie K. Thomsen.

Et særtog koster 3.500 kroner og kan derfor sagtens konkurrere med for eksempel en busudflugt:

”Det er også foreninger og firmaer, der bruger en togtur til at ryste folk sammen. Og man kan jo vælge at køre frem og tilbage, som man vil. Vi har også selv sat særtog ind, når tog-interesserede folketingspolitikere kommer på besøg. Så kunne vi stoppe på trinbrættet Victoria Street Station i Vejlby og servere champagne, jordbær og kransekage”.

Og da TV2 på Tour kom på sommerbesøg til Harboøre under cykelløbet Tour de France, blev der sat spinningcykler op i en togvogn.

 

Ølsmagning med togtur

Et af de mere specielle særtogs-arrangementer har Midtjyske Jernbaner udviklet i samarbejde med den skrothandler, som aftager gammelt jern fra togværkstedet. Han ejer også udlejningslokaler ved siden af jernbanesporet i Ringkøbing, og gennem fire år sendte man derfor med pæn succes et særtog afsted fra Thyborøn til Ringkøbing, hvor der var ølsmagning og frokost på ’Det Gamle Ådselkogeri’ en lørdag i januar.

Arrangementet blev i år flyttet til Harboøre Hotel, hvor der er plads til flere. Billetter til næste års arrangement – den 20. januar med øl fra Hvide Sande Bryghus – bliver sat til salg fra 1. november.

”I år var vi så mange, at vi måtte køre med to sammenkoblede togsæt for at have plads til alle. Toget kører henholdsvist til Thyborøn og Vemb for at samle gæster op for sluttelig at ende i Harboøre, hvor hotellet ligger lige ved stationen. Når folk så skal hjem igen, passer det med, at der er et køreplantog til Thyborøn, så særtoget kun skal køre til Vemb”, fortæller Connie K. Thomsen.

De tidligere øl-ture til Ringkøbing har krævet særlige tilladelser, da Midtjyske Jernbaners materiel ikke er udstyret med ATC (automatisk trafikkontrol). Et år valgte man derfor – til stor glæde for tog-entusiaster - at sætte et MY-lokomotiv foran Y-toget for at få arrangementet til at glide.

Modetøj og godstog er velkomne

I foråret var de karakteristiske togvogne også kulisse for tøjmærket Blends photoshoot med herretøj til et online-katalog fra DK Company i Ikast:

”Det har vi aldrig prøvet før. Der blev taget billeder i et togsæt i spor 3 ved stationen, men også ude på strækningen. Jeg ved ikke, hvorfor de valgte os, men en af arrangørerne havde vist forbindelse til Harboøre og kendte området og togene”, forklarer Connie K. Thomsen.

Villigheden til at finde alternative løsninger er i øvrigt kendetegnende for Midtjyske Jernbaner, hvor personalet også kører gods for det tyske godsselskab DB Cargo. Kørslen sker i DB Cargos materiel, og skal DB Cargos MZ-lokomotiv lynrepareres, skaffer man gerne de fornødne løftebukke til at klare opgaven på togværkstedet i Lemvig. Den slags backstage-oplevelser er også stjernestunder for fotograferende tog-entusiaster.


Artiklen er produceret i samarbejdet med Midtjyske Jernbaner og Magasinet VESTKYSTEN.