Danmarks første transformer- og ladeanlæg til batteritog

Det bliver portugisiske Efacec, der skal etablere transformer- og ladeanlæg til Danmarks første batteritog. Dette er udfaldet af et stort og komplekst EU-udbud, som Midtjyske Jernbaner netop har afsluttet. Forude venter en detaljeret design- og godkendelses­proces, inden det endelige byggeri ved Lemvig Station kan påbegyndes, forventeligt i efteråret 2024.

Stort EU-udbud gennemført
Den 2. juni 2023 tog transportminister Thomas Danielsen første spadestik ved Lemvig Station til nyt transformer- og ladeanlæg, som skal levere strøm til Danmarks første batteritog. Det historiske spadestik markerede begyndelsen på en stor opgave for Midtjyske Jernbaner, der siden har gennemført et omfattende EU-udbud for at udvælge den kommende leverandør af transformer- og ladeanlægget. Det blev portugisiske Efacec, der vandt udbuddet til et tocifret millionbeløb. Anlægget ventes påbegyndt i efteråret 2024 og klar til drift fra marts 2025.

– Vi er meget tilfredse med, at vi har rundet endnu en milepæl i vores batteritogsprojekt og nu har underskrevet kontrakt med Efacec om levering af det anlæg, som er fundamentet for, at vi overhovedet kan køre med batteritog. Hos Midtjyske Jernbaner har vi en ambition om at blive Danmarks grønneste jernbane, og nu tager vi endnu et vigtigt skridt i den retning, fortæller bestyrelsesformand i Midtjyske Jernbaner Arne Lægaard.

Efacec er allerede en kendt leverandør af transformerstationer og kørestrømsanlæg til det danske jernbanenet. I forbindelse med etableringen af Midtjyske Jernbaners transformer- og ladeanlæg til batteritog vil Efacec samarbejde med danske Bravida, som er meget erfarne på stærkstrømsområdet.

– Vi glæder os over, at vi skal samarbejde med nogle af de dygtigste inden for deres felt. Vi bliver jo de første i Danmark til at køre med batteritog. I denne næste fase med etablering af transformer- og ladeanlæg til vores batteritog har vi brug for at blive holdt i hånden af eksperter, så vi får gjort tingene rigtigt og samtidig opbygger vores egne kompetencer på dette meget komplekse område, forklarer Arne Lægaard.

Midtjyske Jernbaner har indkøbt syv batteritog, som skal køre med de midt- og vestjyske kunder på strækningerne Vemb-Lemvig-Thyborøn (også kaldet Lemvigbanen) og Holstebro-Skjern. Batteritogene, der er sat i produktion hos tyske Siemens Mobility, ventes leveret i løbet af 2024. Inden togene kan sættes i drift på danske skinner, skal de igennem en længere godkendelsesproces, da der er tale om en ny togtype i Danmark. Batteritogene ventes at komme i drift, når det nye transformer- og ladeanlæg ved Lemvig Station forventeligt står færdigt i marts 2025.

Komplekst anlæg sikrer opladning på under 10 minutter
Blækket på kontrakten med Efacec er knap tørt, og nu påbegyndes et detaljeret design- og godkendelsesarbejde, som skal munde ud i tekniske tegninger og en ansøgning om byggetilladelse til Lemvig Kommune.

– Vi har løbende været i dialog med Lemvig Kommune. Lokalplanen for området omkring Lemvig Station er allerede godkendt og udgør vores overordnede ramme. Med Efacecs hjælp bliver vi nu meget mere konkrete, og vi glæder os til at præsentere de endelige tekniske tegninger for vores transformer- og ladeanlæg, fortæller administrerende direktør i Midtjyske Jernbaner Martha Vrist.

Anlægget fra Efacec, som skal forsyne Midtjyske Jernbaners batteritog med strøm, kommer til at bestå af en række forskellige elementer. Deriblandt skal der bygges en stor transformerstation på Banegårdsvej i Lemvig. Her skal strøm på 10.000 volt bl.a. fordeles til Midtjyske Jernbaners værksted, så batteritogene kan oplades, mens de er til service m.m. Derudover skal strømmen føres videre til det store ladeanlæg, som nu skal bygges ved Lemvig Station. Her skal yderligere to transformere sørge for omdannelse af de 10.000 volt til 25.000 volt.

– Det er altafgørende for os og for vores kunder, at vores batteritog kan lades hurtigt op. Ved at opsætte en strømforsyning med 25.000 volt oven over hvert af de tre spor på Lemvig Station vil vi kunne oplade vores batteritog på under 10 minutter, mens kunderne stiger af og på, fortæller Martha Vrist.

– Der er stadig mange detaljer, vi skal forholde os til. Men for hvert skridt, vi tager, bliver vi klogere, og vi har fuld tillid til, at Efacec kan hjælpe os på rejsen mod at opnå vores ambition om at levere bæredygtig og klimavenlig togdrift. Vi drømmer også om selv at kunne levere grøn strøm til vores ladeanlæg, men det projekt må lige vente lidt. Vi har mange ting på to-do-listen lige nu, og dem vil vi koncentrere os om i første omgang, slutter Martha Vrist.

Til info:

Mens Midtjyske Jernbaner er ansvarlig for etablering af ladefaciliteter på Lemvigbanen, er det Banedanmark, der qua deres ejerskab af infrastrukturen på strækningen Holstebro-Skjern, er ansvarlig for etablering af lignende ladefaciliteter i hhv. Holstebro og Skjern. Disse faciliteter ventes at stå klar i juli 2025.