Midtjyske Jernbaner er lun på tanken om batteridrevne, klimavenlige tog på Lemvigegnen og undersøger, om der også skal købes batteritog til strækningen mellem Holstebro og Skjern.
Sidste gang Lemvigbanen fik helt nye tog var tilbage i 1983. De såkaldte Y-tog blev leveret i VLTJ’s kendte farver: orange, hvid og rød. Siden har Midtjyske Jernbaner overtaget driften, og mens alle andre privatbaner de seneste år har skiftet til andre, mere moderne tog, så kører de dieseldrevne Y-tog på 36. år mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn. Men sidste fløjt for de ikoniske tog nærmer sig.
”De er ved at være slidt op og kan ikke holdes kørende i ret meget mere end tre-fire år. Det begynder simpelthen at være svært at få reservedele til dem. Busser bliver selvfølgelig altid nævnt som et alternativ, men Folketinget har den helt klare indstilling, at de jernbaner, som vi har, skal bibeholdes, og det er så den opgave, som vi i Midtjyske Jernbaner løser på Lemvigbanen”, siger Arne Lægaard, formand for Midtjyske Jernbaner.
Sammen med ledelsen og resten af bestyrelsen har han derfor længe været på udkig efter nye tog til skinnerne på Lemvigbanen. I december sidste år var selskabet klar med et EU-udbud, hvor Midtjyske Jernbaner efterlyste tilbud på nye dieseltog a la for eksempel de blågrønne Lint-tog, som man kender fra Arrivas togdrift andre steder i Midt- og Vestjylland.
”Vi fik dog kun ét tilbud og kunne se, at det er svært for andre at opfylde kravene til leveringstidspunkt. Dieseltog viste sig også at være dyrere, end vi regnede med. Efterfølgende fandt vi ud af, at løsninger med batteritog udvikler sig meget, og da vi er i en tid med fokus på CO2-fri løsninger, var det oplagt at stoppe udbuddet og i stedet forberede en ny business case. Det kan jo også være brinttog, men foreløbigt ser det ud til at koste for meget strøm, når det skal omdannes til brint”, siger Arne Lægaard.
Verdens første brinttog kom på skinner i Tyskland sidste år, og Midtjyske Jernbaner har tidligere flirtet med tanken om brinttog, men teknologien er altså ifølge formanden ikke på plads endnu.
Tyske batteritog begejstrer
Det er den til gengæld i de lige så klimavenlige batteritog, som Midtjyske Jernbaner i oktober oplevede i Tyskland. Her besøgte man i Berlin den togfabrik, som det schweiziske selskab Stadler driver. Det har leveret eldrevne tog til letbanen i Aarhus og har for nylig fået en ordre på 55 batteridrevne tog til et regionalt togselskab i Slesvig-Holsten, som Midtjyske Jernbaner også besøgte.
I Berlin fik Midtjyske Jernbaner kun en tur i et test-tog og tager derfor igen i denne måned til Østrig for at afprøve et andet batteritog, som Siemens allerede har sat i kommerciel drift. Men førstehåndsindtrykket fra passagersæderne i Berlin var begejstring.
”Komforten i et nyt batteritog er helt fantastisk. Men det er den jo i alle nye tog. Forskellen er, at du ikke kan høre støj fra motoren. Det er kun skinnerne, der larmer”, siger Arne Lægaard.
Han vurderer, at batteritog prismæssigt kan konkurrere med dieseltog – og at passager-oplevelsen på mange måder vil være den samme uanset hvilket tog, man ender med at købe.
”Der er ikke den store forskel på indretning af en togvogn til letbanen i Aarhus eller en af strækningerne i Vestjylland. På letbanen er der ingen toiletter i togene. Det skal vi have på Lemvigbanen, hvor der ikke er toiletter på alle stationer. Det helt afgørende i udbuddet er derimod togenes drivmiddel. Kan vi for eksempel forvente, at der er udviklet et batteritog, der kan køre længere end 100 kilometer, inden det skal genoplades? Det er også et spørgsmål om batteriernes levetid, ligesom vi ser på langtidskontrakter med leverandørerne om service og vedligeholdelse”, siger Arne Lægaard.
Batterikraften og afstanden mellem ladestationer er vigtig, da det ifølge Arne Lægaard vil være helt urealistisk at elektrificere de vestjyske jernbanestrækninger med elkabler, som leverer strøm fra master langs banen.
Frontløber for andre strækninger
Fra december 2020 overtager Lemvig-selskabet jernbanedriften på den statslige strækning Skjern-Holstebro fra Arriva. Der medfølger tre dieseldrevne Lint-tog, men arbejdet med batteritog har fået Midtjyske Jernbaner til at overveje at udvide udbuddet fra fire til otte nye, mere CO2-venlige tog, så hele selskabets togdrift kan komme på batterier.
”Vi har allerede haft møde med transportministeren, der er positiv overfor at se nærmere på en fælles løsning, hvor Region Midtjylland og staten sammen finansierer en løsning. Det vil nemlig også give staten en mulighed for at få afprøvet batteritog. Ikke mindst i forhold til togstrækningerne Struer-Vejle og Herning-Aarhus, som endnu ikke er elektrificeret med elkabler”, siger Arne Lægaard.
Han finder det helt oplagt, at det netop er i de vestjyske kommuner, at batteritogene introduceres:
”Lemvig og Ringkøbing-Skjern Kommuner er de steder i Danmark, hvor der produceres mest vedvarende energi i form af strøm fra vindmøller og solceller. Og den strøm, som vi selv kan bruge i Vestjylland, skal jo ikke føres ud af området via elmaster. Og med de elpriser, som vi har nu, er batteritog billigere i drift end dieseltog”.
I udgangspunktet skal der etableres ladestationer til togene i Lemvig, Skjern og Holstebro, men Arne Lægaard vil ikke udelukke, at der desuden kan tankes strøm i for eksempel Thyborøn og Vemb. Det overvejes nemlig, om også de lokale busser skal til at køre på batteri-strøm:
”Meget af løsningen til togdriften kan bruges til busser. Visionen er derfor, at det her også er et skridt i retning af en total CO2-fri kollektiv trafik i Lemvig Kommune og på sigt i de øvrige vestjyske kommuner”.
Der er endnu ikke sat en dato for, hvornår det første batteritog kan opleves på vestjyske skinner, men det bliver tidligst i 2023. Eventuelt først i 2024.
”Selv om vi vælger et standardtog, hvor det kun er farverne på togsættet og sæderne, der adskiller det fra tog på andre strækninger, så afhænger tidspunktet af, hvilken leverandør vi vælger, og hvor langt de er i udviklingen af batteritog. Det bliver ikke kun de første batteridrevne tog i Danmark, men nogle af de første i Europa”, siger Arne Lægaard.
Artiklen er produceret i samarbejde med Midtjyske Jernbaner og Magasinet VESTKYSTEN.